To, čemu před deseti lety málokdo rozuměl nebo o čem věděl, je nyní téma, které se dostalo do hlavního proudu: sběratelství tenisek. Sbírání obuvi už dávno není raritním koníčkem. A nejen to, tenisky se staly součástí každodenního života téměř všech společenských vrstev. Tento fenomén lze vidět už zhruba deset let, což není tak dlouho, když si uvědomíme, že se tenisky objevily před více než 150 lety. 

Dlouhou dobu se tenisky nosily spíše z funkčních než z estetických důvodů. Dnes hovoříme o kultuře tenisek, která se zapsala do historie a inspiruje lidi po celém světě. Vydáme se s vámi na cestu za poznáním, odkud se vzal pojem sneaker (angl. teniska), jak boty s gumovou podrážkou inspirovaly ulice a nakonec i módní a finanční trhy. A budeme se snažit být struční.

Odkud vlastně pochází pojem "sneaker"?

Tento termín vymyslel v roce 1917 Henry Nelson McKinney, zaměstnanec reklamní agentury (NW Ayer & Sons) v USA. V angličtině je slovo odvozeno od slovesa "to sneak", což znamená něco jako "plížit se". A to byl v té době jedinečný prodejní argument této obuvi, protože díky gumové podrážce nebylo na rozdíl od kožené obuvi téměř slyšet, jak její nositel šlape. Úspěch, který se zpočátku plížil, předčil očekávání - tenisky se staly legendárními. Mimochodem, ve Velké Británii a Austrálii je dodnes běžnější termín "trainer".

Jak si tenisky podmanily srdce po celém světě

Počátky: tenis, kroket a světové války

Než se tenisky začaly nosit na přehlídkových molech, uběhla spousta času. Jak asi víte, tenisky mají svůj původ ve sportu. Boty s gumovou podrážkou byly poprvé vytvořeny v 60. letech 19. století pro tenis a kroket. Lehká gumová podrážka byla mnohem vhodnější než boty s koženou podrážkou, které byly v té době běžné. Dlouho se nosily výhradně k tomuto účelu. Kdy a jak přesně se první sportovní boty začaly nosit na ulici, nelze říci a nechceme se touto otázkou zabývat tak do hloubky. Jisté však je, že v USA to byly děti, kteří poprvé obuly tenisky na ulici, a Američané obecně si tenisky na ulici oblíbili jako první. V období mezi dvěma světovými válkami došlo k hnutí, které bylo veřejností velmi odsuzováno. Vlády chtěly co nejlépe vycvičit své armády, a tak se ve školách začaly vyučovat hodiny tělesné výchovy, rozvíjelo se gymnastické hnutí a s ním i výroba tenisek, a tedy i jejich používání na ulici. O něco později přispěla také éra aerobiku k tomu, že se tenisky začaly nosit jako módní záležitost. Průlom však přišel s humbukem kolem basketbalových (a v Evropě i fotbalových) bot.

Průlom: basketbal, hip-hop a rebelie

Počátky kultury tenisek tkví v souboji gigantů o nejlepší basketbalovou obuv. Na začátku 80. let dominovala basketbalovému trhu značka Adidas mimo jiné s modelem Adidas Superstar, který byl oslavován v ulicích New Yorku a v roce 1986 získal legendární status díky písni "My Adidas" od RUN DMC. Mezitím ostatní značky spřádaly plány, jak se vyhoupnout do popředí. Podařilo se to především značce Nike, která ve spolupráci s Michaelem Jordanem uvedla na trh model Air Jordan 1 High. Když se tak v roce 1985 stalo, basketbaloví fanoušci šíleli. Všichni chtěli červenočerné Jordan 1. Nové basketbalové boty a modely jako Adidas Samba (v Evropě) vyvolaly jakousi estetickou revoluci. Mladí lidé se v té době chtěli bouřit proti normě, a tak nosili sportovní boty na ulici. Celkově se tenisky staly velkým hitem díky míšení různých subkultur: basketbal, fotbal, běh, skateboarding, hip-hop a mnoho dalších.

 

Vzestup: sběratelství tenisek, kolaborace a sneakerheadi

Boom basketbalových bot vedl ke stále většímu výběru barevných provedení. Tato rozmanitost byla pro sběratelskou kulturu nezbytná. Už tehdy značky sázely na umělou vzácnost, čímž vytvářely motivaci k tomu, aby se o boty muselo "bojovat", nebo aby se jejich hledáním strávilo spoustu času. Hiphopové hnutí o teniskách rapovalo ve svých písních a vytvářelo z nich statusový symbol. Kromě dospělých fanoušků existovalo také mnoho dětí, které Jordany zbožňovaly, ale nemohly si je dovolit.

To byl i jeden z důvodů, proč se sběratelství tenisek o několik let později tak rozmohlo: děti vyrostly a konečně si mohly dovolit své grály a chtěly je mít všechny. Tehdy neexistovaly žádná slosování (jako dnes např. v aplikaci NIKE SNKRS) ani globální vydání, takže abyste se ke svým milovaným teniskám dostali, museli jste navázat kontakty. Tak vznikla komunita, která funguje po celém světě, drží při sobě a sdílí společnou vášeň: sbírat, nosit a obdivovat tenisky a dělat vše pro to, aby je získala. Při ohlédnutí zpět sběratelé říkají, že díky vášni pro tenisky potkali opravdové přátele. Domluvili se, že spolu pojedou kempovat, nebo se společně potkali v den vydání. Kultura tenisek však není jen o samotných botách, ale také o značkách, historii bot, kreativitě, umění, exkluzivitě a příběhu koupě boty. Na tomto místě považujeme za důležité zmínit, že sneakerhead není definován tím, jak velkou má sbírku, ale spíše tím, s jakým odhodláním si botu pořídí.

V 80. letech neexistovaly obchody s teniskami, jak je známe v roce 2024. To vše se vyvinulo až v průběhu desetiletí. Komunita se nesmírně rozrostla díky prvním speciálním obchodům a navazování kontaktů přes internet. Kromě toho se objevily první spolupráce s umělci, značkami a obchody, které posílily historii tenisek a učinily ji ještě zajímavější. S prvními kempy a vyprodanými teniskami přirozeně stouply i ceny dalšího prodeje v rámci komunity. Tehdy ještě v rámci bubliny, znamenalo nezajímavé pro mainstream. Tehdy stejně jako dnes se v komunitě pohybují různé typy lidí. Někteří si kupují tenisky, aby je nosili, někteří si je vystavují doma jako umělecká díla, jiní si je nechávají do budoucna a obdivují je. A pak jsou tu ti, kteří je přeprodávají, aby na nich vydělali. A tato skupina se rozrostla zejména v posledních několika letech, kdy se tenisky skutečně dostaly do hlavního proudu.

Hlavní body: přeprodej, aukce a vysoká móda

V dnešní době jsou tenisky pro mnoho lidí víc než jen každodenní obuv. Sběratelé je považují za investici, srovnatelnou se zlatem a drahými kameny. V dubnu 2023 byl v londýnské aukční síni Sotheby's vydražen model Air Jordan 13S "1998 NBA Finals Game" za 2,2 milionu dolarů. V roce 2021 se prototyp Nike Air Yeezy 1 "Grammy Awards" vydražil za 1,8 milionu dolarů. Naprosto šílené. Značky jako Adidas a Nike nadále záměrně vyrábějí malé edice, na které komunita stále čeká ve frontě a je ochotna si je koupit i za nejvyšší ceny. Ale jak přesně k tomu došlo?

Jak se tenisky stávaly stále populárnějšími, značky se snažily vyvolat ještě větší zájem díky spolupráci s umělci a luxusními značkami. Rihanna, Travis Scott, Kanye West a zejména Virgil Abloh (a to je jen pár příkladů) svými ikonickými kolaboracemi formovali obuvnický průmysl téměř deset let a pomohli mu k růstu. Rozruch kolem jejich tenisek hrál do karet nejen značkám, ale také sběratelům a prodejcům. Kolaborace se prodávaly v tak omezeném množství, že se někdy daly přeprodat za desetinásobek původní ceny, někdy dokonce i více. Kromě superhvězd, které boty navrhovaly, pomohly hvězdy jako Kardashianky otevřít zcela novou cílovou skupinu pro kulturu tenisek. Najednou se objevila směs prémiové a klasické módy. Nošení vzácných a cool tenisek se stávalo stále více výrazem společenského postavení. Proto se značky prémiové módy, jako jsou Chanel, Dior a Louis Vuitton, začaly teniskám stále více otevírat a zaváděly své vlastní. To následně vedlo k vytvoření nové cílové skupiny.

A teď?

Tenisky jsou a zůstanou nejlepší obuví pro každodenní život, zejména pro nás. Vždy budeme mít srdce pro sbírání tenisek a komunitu. Protože právě této komunitě můžeme poděkovat za to, kde jsme dnes. S odchodem Kanyeho Westa od Adidasu, tragickou smrtí Virgila Abloha po nemoci a převzetím výroby tenisek domy vysoké módy se humbuk kolem přeprodávání a sběratelství poněkud zplošťuje. V roce 2024 zažijeme trend srovnávání cen a jednoduchých general releasů, které potěší komunitu. Basketbalové siluety, které obvykle stály v popředí sběratelství, nejsou letos až tak zajímavé. Nyní je čas nosit a sbírat staré modely od Adidas a jsme si jisti, že některé z nich vás potěší. Tenisky budou jistě vždy atraktivním sběratelským artiklem a pro některé členy komunity také cennou investicí. Trendy budou přicházet a odcházet a my budeme mít srdce pro všechna témata a pro všechna se najdou zájemci z řad sběratelů. Pokud chcete rozšířit svou vlastní sbírku tenisek, jsme vám vždy k dispozici.

Solemarket s.r.o.